Afspraak is Afspraak
Afspraken maken
Hoe doe je dat nu? En hoe zorg je dat iedereen de afspraak nog weet en zich eraan houdt?
De uitdaging is ontdekt : Waarom lukt het niet binnen het team om afspraken te maken en eraan te houden?
De eerste stap is het benoemen in een teambijeenkomst, iedereen is zich bewust van dit patroon.
Alle teamleden herkennen dit, zijn het ermee eens en willen er iets aan veranderen.
We zijn als mens erg goed in iets bedenken, alleen het volhouden en erop terugkomen is wat lastiger. Het is erg sterk om regelmatig de afspraken erbij te pakken en bespreken hoe het nu gaat.
Afspreken, aanspreken, uitspreken, bespreken
Afspreken --> Wat wordt de afspraak?
Aanspreken --> We hebben toch de afspraak dat….Waarom houd je je daar niet aan?
Uitspreken --> Zeg wat je vindt. Dat mag ook een compliment zijn.
Bespreken --> In contact blijven, afspraak herzien en komen tot een nieuwe afspraak.
Dit is de ‘extra teamafspraak’ die je maakt met elkaar. Bij elke nieuwe afspraak of verandering zorg je als team dat deze 4 elementen terugkomen in de samenwerking in het team.
Het kost tijd en energie, je zult ervaren dat een afspraak veel langer blijft bestaan.
Mocht je eens door willen praten over het maken van afspraken en hoe je deze kunt blijven bespreken, neem dan gerust contact op.
